Pyöräily on hyvin suosittu tapa liikkua paikasta toiseen: onhan se paitsi ympäristöystävällistä, myös hyvinvointia edistävää. Kun päivä alkaa töihin tai kouluun polkemisella, mieli virkistyy tehokkaasti. Jopa kymmenen minuutin mittainen pyöräily antaa aivan uutta energiaa, joka on arjen haasteissa aina tarpeen. Huolletulla pyörällä ajaminen on miellyttävää ja turvallista. Säännölliset huollot ovatkin tärkeä osa oman polkupyörän omistamista. Pyörä pitäisi huoltaa ainakin kerran vuodessa, jos se on käytössä ympäri vuoden. Useimmiten huolto tapahtuu kuitenkin syksyisin ennen pyörän laittamista talviteloille sekä keväisin ennen pyörän käytön aloittamista. Moni innokas polkija pyöräilee myös talvisin ja talvipyöräilykäytössä oleva menopeli on hyvä huoltaa ennen lumen tuloa.

Kaikki pyörän omistajat eivät ole syntyneet Pelle Pelottomiksi. Heille pyörän kokoaminen ja sen osien tunteminen sekä huoltaminen voi olla melkoinen työmaa, jonka salojen opettelu ei käy vaivatta tai välttämättä edes kiinnosta. Markkinoilla on monia erikoispyöriä, jotka ovat täynnä pieniä ja herkkiä osia. Jos pyörän huoltaminen ei ole mieluisa tehtävä tai tuntuu haastavalta, kannattaa luottaa ammattiosaajiin. Etenkin erikoispyörät tulisi huollattaa aina ammattiliikkeissä, jotta pyörän ominaisuudet eivät vaurioidu ja takuu pysyy voimassa. Mitä vähemmän vaihteita ja erikoisominaisuuksia, sitä helpompi pyörä on huoltaa itse. Tällaisia helppohoitoisia pyöriä ovat esimerkiksi monet vaihteettomat ja muutamavaihteiset kaupunkipyörät, esimerkiksi Helkaman suositut Jopot. Polkupyörää huoltaessa on syytä muistaa muutama oleellinen seikka.

Huolto aloitetaan pyörän pesulla

Polkupyörä tulisi pestä säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa, esimerkiksi kuraisen pyörälenkin jälkeen. Lian ei kannata antaa kerääntyä ketjuun ja rattaisiin, sillä se voi rikkoa pyörän toiminnan ja aiheuttaa vaaratilanteita. Pesun ohella pyörän runko ja muut osat tulisi käydä läpi ja tarkistaa, että kaikki on niissä kunnossa. Pesun voi tehdä sienellä ja miedolla pesuaineella kuten astianpesuaineella tai autoshampoolla. Seuraavaksi ketjuihin ja rattaisiin ruiskutetaan rasvaa liuottavaa ainetta ja annetaan sen vaikuttaa kymmenisen minuuttia. Saman voi tehdä myös lämpimällä tai kuumalla vedellä. Pyöräliikkeistä löytyy myös erikoistuotteita samaan tarkoitukseen. Oikein likaisiin ketjuihin ja rataksiin voi käyttää harjaa tai vahvempaa liuotinta. Pyörä huuhdellaan ja kuivataan rätillä.

Pesun jälkeen pyörän eri osat tarkastetaan huolellisesti. Kiekkojen puolaukset käydään läpi löystymisen varalta ja löystyneet puolat kiristetään. Renkaiden napalaakereiden kireys ja renkaiden yleiskunto tarkastetaan: rengas ei saa liikkua sivusuuntaan ja siinä pitää olla tasainen ja riittävä kulutuspinta. Kivet, lasinsirut ja muut roskat on hyvä poistaa renkaista huolellisesti. Seuraavaksi tarkistetaan keskiölaakeri eli polkimien keskellä oleva laakeri. Eri osien pultit ja ruuvit on niin ikään syytä tarkistaa ja kiristää tarvittaessa. Ohjaustangon ohjainlaakeri saattaa kaivata puhdistusta ja öljyämistä, joten sitäkin on vilkaistava. Myös jarrut ja jarrulevyt tarkastetaan: vääntymät korjataan ja jarrulevyt vaihdetaan tarvittaessa.

Öljyäminen viimeistelee kausihuollon

Vaihteellisissa pyörissä viimeisimpiä työvaiheita on vaihteiden tarkistaminen ja tarvittaessa kiristäminen. Vaihteistojen ruuveihin ei kannata kuitenkaan itse koskea, sillä ne harvemmin muuttavat paikkaansa. Vaihteiden säätämiseen riittää vaihdevipujen sormiruuvi. Vaijerin suojus otetaan irti ohjurista ja vaijerit vapautetaan niin, että ne ovat vain päistään kiinni. Vaijerit puhdistetaan rätillä ja öljytään. Öljyäminen on helpointa vetämällä pari tippaa öljyä sormien välissä vaijerien pituudelta. Ketjut ja takarattaat kuluvat käytössä ja ne tulisikin tarkistaa ainakin muutaman tuhannen kilometrin välein. Ketjun löystymän voi halutessaan mitata ketjumittarilla ja tehdä päätöksen vaihtamisesta sen mukaan. Ensimmäisen ketjunvaihdon voi hyvin teetättää liikkeessä.

Ketjujen kunnon tarkastuksen jälkeen ne tulisi rasvata kunnolla. Öljyn annetaan imeytyä puoli tuntia jonka jälkeen ylimääräinen rasva pyyhitään pois. Öljyä on hyvä ruiskuttaa muutaman kerran vuodessa myös vaijerien suojakuoriin, jotta vaihde- ja jarruvaijerit pystyvät liikkumaan niissä sujuvasti. Huollon lopuksi tarkistetaan vielä, että pyörä on suorassa ja pumpataan renkaisiin ilmaa niiden painesuositusten verran. Huoltaminen on myös hyvä aika tarkistaa omat varusteet. Paras tapa pumpata ilmaa renkaisiin on jalkapumppu, joten sen hankkiminen saattaa olla paikallaan. Etenkin lasten pyörissä satulan ja ohjaustangon korkeuden tarkistus, kiristys ja korkeuden säätö viimeistelevät huollon.