Pyöräily on tehokasta liikuntaa. Pyörällä voi tehdä kiinnostavia retkiä lähimaastoon ja kohottaa kuntoaan. Turvallista pyöräilyä varten pyöräilijän olisi hyvä muistaa tärkeitä liikennesääntöjä ja turvallisuussuosituksia. Ennen tielle lähtöä pyöräilijän on hyvä tarkistaa varusteensa. Kypärä on pyöräilijän tärkein lisävaruste. Nykyajan kypärät ovat turvallisia ja näyttävät hyviltä. Valittavana on monia värejä ja malleja. Kypärä valitaan aina sovittamalla ja sen tulisikin tuntua päässä mukavalta. Olisi hyvä, että se olisi säädettävissä jotta kylminä aikoina alla voi käyttää esimerkiksi pipoa. Hämärään aikaan pyöräilijä tarvitsee myös pakollisina varusteina pyörään heijastimet eteen, taakse ja sivuille sekä eteen osoittavan ajovalon.

Pyöräilyonnettomuudet ovat onneksi olleet laskussa viime vuosikymmenen aikana. Vähenemisen syinä on pidetty taajamanopeuksien vähenemistä, kypärän käytön lisääntymistä ja pyöräilyväylien kehittymistä. Tästä huolimatta edelleen liikenteessä loukkaantuu arvioiden mukaan noin 800 pyöräilijää ja noin kaksikymmentä kuolee vuosittain. Pyörällä kuitenkin kolhitaan ja kaadutaan huomattavasti tätä arviota enemmän. Suurin osa onnettomuuksista, noin 70 prosenttia, tapahtuu risteyksissä. Kypärän käytöllä on voitu suojella vakavien päävammojen synnyn kymmenissä onnettomuuksissa. Melkein kymmenen ihmistä kuolee vuosittain ainoastaan sen takia, ettei käyttänyt kypärää. Kyseessä on siis hyvin edullinen henkivakuutus, joka jokaisen pyöräilijän täytyy ottaa.

Pyöräilijän liikennesäännöt

Polkupyörällä pitää pääsääntöisesti ajaa ainoastaan pyörätiellä. Jos pyörätietä ei ole tai sitä ei ole osoitettu, pyöräilijän paikka on autotien oikeassa reunassa. Jalkakäytävällä saa ainoastaan pyöräillä alle 12-vuotiaat lapset. Autotiellä ajaessaan pyöräilijän täytyy noudattaa samoja liikennesääntöjä kuin autoilija. Pyöräilijöiden nopeusrajoitus on pääasiassa sama kuin autotiellä, mutta nopeus tulisi sovittaa aina tilanteen mukaan. Pyörätiet on suunniteltu 30 kilometrin tuntivauhtia varten mutta ajotiellä voi muun liikenteen tilanteen huomioiden päästellä vaikka 50 kilometrin tuntinopeudella. Pyöräilijän on muistettava että pyörällä ei saa ajaa sen kieltävien liikennemerkkien jälkeen, moottoritiellä, kiellettyyn ajosuuntaan tai moottoriliikennetiellä.

Pyöräilijä saa ylittää autotien suojatietä pitkin. Pyöräilijöiden oma suojatie on merkitty lyhyemmillä suojatien merkinnöillä. Suojatiellä pyöräilijällä on etuajo-oikeus ainoastaan jos autoilijalle on merkitty väistämisvelvollisuus varoituskolmio- tai stop-liikennemerkillä ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteyksessä suojatietä kohti. Pyöräilijän on oltava risteyksissä hyvin tarkkoja ja mahdollisuuksien mukaan aina väistää, sillä autoilijat voivat tehdä virheitä. Pyörällä kulkiessa noudatetaan aina liikennevaloja. Linja-autopysäkit täytyy ohittaa varovaisuutta noudattaen, sillä lain mukaan pyöräilijä väistää linja-autoon nousevia ja siitä poistuvia matkustajia. Liikenteessä täytyy muistaa että yhteispelillä matkustaminen sujuu miellyttävästi. Pyöräilijän tulee kunnioittaa jalankulkijoiden tilaa ja jättää turha aggressiivisuus kotiin.

Vinkkejä turvalliseen pyöräilyyn

Onnettomuustilanteissa auton kanssa pyöräilijä jää yleensä aina alakanttiin. Pienimmissä kaatumisissa tai osumassa pyöräilijä voi loukkaantua todella pahasti. Turvallisuuden noudattaminen on todella tärkeää pyöräillessä. Valitsemalla oikeanlaisen reitin, matkasta muodostuu paljon mukavampi. Suurten ja monimutkaisten risteyksien välttäminen vähentää onnettomuusriskiä suuresti. Pyörällä matkanteko sujuu nopeasti. Pyöräilijän tulee kokoajan miettiä ajonopeuttaan ja etäisyyttään muihin tiellä kulkijoihin. Etenkin kevyen liikenteen väylillä kulkee monenikäisiä kulkijoita, jotka osaavat varautua eri tavoin pyörän väistöön. Ympäristö täytyy ottaa myös huomioon pyöräillessä: päiväkotien ja tarhojen ympäristössä liikkuvien lasten liikennetaidot ovat vasta kehittymässä. Pyöräilijöiden täytyy koko ajan olla vuorovaikutuksessa muiden kulkijoiden kanssa.

Musiikin kuuntelu pyöräillessä kuulostaa ihanalta, mutta se ei aina ole sopivaa. Ainoastaan paikoissa, joissa muuta liikennettä ei ole, musiikin kuuntelu tai puhelimessa puhuminen on sopivaa. Liikenteen tarkkailu vaatii täydellisen keskittymisen. Musiikkia kuunnellessa ei välttämättä kuule lähestyvää autoa tai toista pyöräilijää. Tarkkailun lisäksi ennakointi on hyvä muistaa. Ennakoiva pyöräilijä ilmoittaa muille aikeistaan kääntyä käsimerkillä, kelloa soittamalla tai valitsemalla ajolinjan hyvissä ajoin taatakseen turvallisen ohituksen. Aikeistaan ilmoittamalla pyöräilijä takaa muidenkin mahdollisuuden ennakoida ja reagoida turvallisesti pyörään. Liikennettä ja keliä ennakoimalla vähennetään kaatumisia ja riskitilanteita. Pyörän päällä on hyvä muistaa että on parempi olla perillä turvallisesti kuin nopeasti. Ennakoiminen ja varominen harvemmin näkyvät edes matka-ajassa.