Pyöräily on tehokasta arki- ja hyötyliikuntaa ja sen hyötyjä voi listata kymmeniä. Pyöräillä kulkeminen työpaikalle tai kouluun kohentaa erinomaisesti kuntoa ja nostaa mielialaa. Autolla matkustamisen sijaan pyöräily on todella edullinen ja ekologinen vaihtoehto. Se sopii jopa nivelvaivaiselle, sillä pyöräillessä alaraajojen nivelet eivät rasitu. Ulkona pyöräillessä saa luontoelämyksiä. Alaraajojen tärkeät lihakset kuten pohje- ja reisilihakset vahvistuvat, kalorit palavat ja peppu kiinteytyy. Työpaikalle saapuessa ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa tai murehtia parkkimaksuista: pyörän voi jättää vaivattomasti pyörätelineeseen. Pyörän kanssa et juutu aamuruuhkaan, vaan voit polkiessa rauhassa käydä läpi aamun työjuttuja ja orientoitua uuteen työpäivään.Pyörän ajaminen on ihmisen perustaitoja – kerran opittuaan sitä ei enää unohda. Kuka tahansa siis voi aloittaa pyöräilyn! Jopa puolen tunnin mittainen päivittäisen pyöräilyn on osoitettu nostavan yleiskuntoa ja auttavan painonhallinnassa. Pyöräilyn avulla voi estää sydän- ja verenkiertosairauksia, sillä pyöräillessä verenkierto paranee ja sydän vahvistuu. Pian pyöräilyn aloittamisen jälkeen huomaat että työpäivät sujuvat paremmin ja olo on energinen pidempään. Hyötyliikuntana pyöräily sopii erityisesti heille, joilla ei ole töiden jälkeen aikaa erikseen lähteä kuntoilemaan. Pyöräilyn avulla voi helposti pudottaa kiloja. Alaraajan lihakset polttavat tehokkaasti kaloreita. Unohda siis dieetit ja paastot, hyppää satulaan!

Laadukkaat varusteet tekevät pyöräilystä miellyttävää

Nykyään pyöräilyn ei tarvitse olla harmaata ja tylsää. Pyöriä ja varusteita on tarjolla erinäköisiä, värisiä ja monilla erilaisilla ominaisuuksilla. Ensimmäinen ostos on aina pyörä ja se pitää valita käyttötarkoituksen mukaan. Valittavana on esimerkiksi hybridipyörä, maastopyörä, kaupunkipyörä, sähköpyörä ja maantiepyörä. Kaikki nämä sopivat hyötyliikuntaan, mutta niiden ominaisuudet vaihtelevat kuljettavan maaston mukaisesti. Pyöräilijän oman kunnon ja vaatimusten lisäksi pyörän valinnassa täytyy kuunnella ammattilaisten mielipidettä. Oikein valitulla ja pyörällä pyöräileminen on todella rattoisaa. Toinen tärkein varuste on kypärä, joka on halpa henkivakuutus liikenteessä. Kypärää valitessa täytyisi kiinnittää huomiota sen turvallisuuteen kypärän ulkonäön sijaan.Hyötyliikuntaa varten muita pakollisia varusteita on useita. Pyörään tarvitaan soittokello, jolla ilmoitat muille kaduilla liikkujille tulostasi. Etenkin talvisaikaan ja pimeällä ajettaessa pyörässä ja pyöräilijän vaatteissa täytyy olla heijastimet ja ajovalo. Lukko on hyvä olla jos pyörä pitää jättää parkkiin julkisilla paikoilla. Käsipumpulla pystyy tarvittaessa nopeasti pumppaamaan lisää ilmaa renkaisiin. Rengasraudat ja paikkarasia tarvitaan rengasrikkojen varalta nopeaan korjaukseen. Varasisäkumi tarvitaan erittäin pahoja rengasrikkoja varten ja se on hyvä olla jo valmiina kotona. Nestetasapainon ylläpitämiseen pyöräillessä kannattaa pitää mukana aina juomapulloa. Mukavuutta lisääviä varusteita ovat seisontajalka, satulasuoja sateen varalle, tavarakori tai satulalaukku ja vaikka jopa ajotietokone.

Pyöräilyn hyödyt saadaan irti oikealla ajoasennolla

Oikea ajotekniikka tekee pyöräilystä miellyttävää ja jakaa rasitusta tasaisesti koko keholle. Mukavassa pyöräilyasennossa ei kurotella tai ahtauduta pyörään. Kun poljin on ala-asennossa, polven pitää jäädä hieman koukkuun. Hartiat pidetään rentona alhaalla, kyynärnivelet hieman koukussa ja ranteet suorina. Tässä asennossa ylävartalon verenkierto toimii esteettömästi ja keho pystyy vastaanottamaan tien töyssyt paremmin. Ajaessa kallistutaan hieman eteenpäin, selkä on hieman pyöristynyt eteenpäin ja napaa painetaan kohti selkärankaa. Ohjaustangosta pidetään kiinni tukevasti mutta sitä ei puristeta. Niska ja pää ovat vartalon jatkeena suorina. Katse on suuntautunut eteenpäin tielle.Polkimia täytyisi pyörittää tasaisesti pienellä vaihteella, jotta keuhkot ja jalat eivät ylikuormittuisi ensimmäisessä ylämäessä. Isolla vaihteella ajaminen rasittaa jalkoja liikaa ja voimat loppuvat nopeasti. Jalkojen pitää ylläpitää tasaista pyörimistä eikä vain painaa poljinta alaspäin. Sujuva pyörittäminen onnistuu polkimiin kiinnitettävillä pyöräilykengillä tai varvaskoukuilla. Tällä tavalla polkeminen muuttuu sulavammaksi ja helpoksi. Normaalikuntoiselle sopiva pyöritysnopeus on yksi kierros joka sekunti. Pyöräily on loistava liikuntatapa, mutta muun liikunnan tavoin ennen ja jälkeen pyöräilyn on hyvä venytellä ja verrytellä, jotta lihakset eivät kipeytyisi. Pyöräpumpun avulla voi tehdä kotiin tullessa vaikka keppijumppaa!