Pyöräilijät liikenteessä

Pyöräily on tehokasta liikuntaa. Pyörällä voi tehdä kiinnostavia retkiä lähimaastoon ja kohottaa kuntoaan. Turvallista pyöräilyä varten pyöräilijän olisi hyvä muistaa tärkeitä liikennesääntöjä ja turvallisuussuosituksia. Ennen tielle lähtöä pyöräilijän on hyvä tarkistaa varusteensa. Kypärä on pyöräilijän tärkein lisävaruste. Nykyajan kypärät ovat turvallisia ja näyttävät hyviltä. Valittavana on monia värejä ja malleja. Kypärä valitaan aina sovittamalla ja sen tulisikin tuntua päässä mukavalta. Olisi hyvä, että se olisi säädettävissä jotta kylminä aikoina alla voi käyttää esimerkiksi pipoa. Hämärään aikaan pyöräilijä tarvitsee myös pakollisina varusteina pyörään heijastimet eteen, taakse ja sivuille sekä eteen osoittavan ajovalon.

Pyöräilyonnettomuudet ovat onneksi olleet laskussa viime vuosikymmenen aikana. Vähenemisen syinä on pidetty taajamanopeuksien vähenemistä, kypärän käytön lisääntymistä ja pyöräilyväylien kehittymistä. Tästä huolimatta edelleen liikenteessä loukkaantuu arvioiden mukaan noin 800 pyöräilijää ja noin kaksikymmentä kuolee vuosittain. Pyörällä kuitenkin kolhitaan ja kaadutaan huomattavasti tätä arviota enemmän. Suurin osa onnettomuuksista, noin 70 prosenttia, tapahtuu risteyksissä. Kypärän käytöllä on voitu suojella vakavien päävammojen synnyn kymmenissä onnettomuuksissa. Melkein kymmenen ihmistä kuolee vuosittain ainoastaan sen takia, ettei käyttänyt kypärää. Kyseessä on siis hyvin edullinen henkivakuutus, joka jokaisen pyöräilijän täytyy ottaa.

Pyöräilijän liikennesäännöt

Polkupyörällä pitää pääsääntöisesti ajaa ainoastaan pyörätiellä. Jos pyörätietä ei ole tai sitä ei ole osoitettu, pyöräilijän paikka on autotien oikeassa reunassa. Jalkakäytävällä saa ainoastaan pyöräillä alle 12-vuotiaat lapset. Autotiellä ajaessaan pyöräilijän täytyy noudattaa samoja liikennesääntöjä kuin autoilija. Pyöräilijöiden nopeusrajoitus on pääasiassa sama kuin autotiellä, mutta nopeus tulisi sovittaa aina tilanteen mukaan. Pyörätiet on suunniteltu 30 kilometrin tuntivauhtia varten mutta ajotiellä voi muun liikenteen tilanteen huomioiden päästellä vaikka 50 kilometrin tuntinopeudella. Pyöräilijän on muistettava että pyörällä ei saa ajaa sen kieltävien liikennemerkkien jälkeen, moottoritiellä, kiellettyyn ajosuuntaan tai moottoriliikennetiellä.

Pyöräilijä saa ylittää autotien suojatietä pitkin. Pyöräilijöiden oma suojatie on merkitty lyhyemmillä suojatien merkinnöillä. Suojatiellä pyöräilijällä on etuajo-oikeus ainoastaan jos autoilijalle on merkitty väistämisvelvollisuus varoituskolmio- tai stop-liikennemerkillä ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteyksessä suojatietä kohti. Pyöräilijän on oltava risteyksissä hyvin tarkkoja ja mahdollisuuksien mukaan aina väistää, sillä autoilijat voivat tehdä virheitä. Pyörällä kulkiessa noudatetaan aina liikennevaloja. Linja-autopysäkit täytyy ohittaa varovaisuutta noudattaen, sillä lain mukaan pyöräilijä väistää linja-autoon nousevia ja siitä poistuvia matkustajia. Liikenteessä täytyy muistaa että yhteispelillä matkustaminen sujuu miellyttävästi. Pyöräilijän tulee kunnioittaa jalankulkijoiden tilaa ja jättää turha aggressiivisuus kotiin.

Vinkkejä turvalliseen pyöräilyyn

Onnettomuustilanteissa auton kanssa pyöräilijä jää yleensä aina alakanttiin. Pienimmissä kaatumisissa tai osumassa pyöräilijä voi loukkaantua todella pahasti. Turvallisuuden noudattaminen on todella tärkeää pyöräillessä. Valitsemalla oikeanlaisen reitin, matkasta muodostuu paljon mukavampi. Suurten ja monimutkaisten risteyksien välttäminen vähentää onnettomuusriskiä suuresti. Pyörällä matkanteko sujuu nopeasti. Pyöräilijän tulee kokoajan miettiä ajonopeuttaan ja etäisyyttään muihin tiellä kulkijoihin. Etenkin kevyen liikenteen väylillä kulkee monenikäisiä kulkijoita, jotka osaavat varautua eri tavoin pyörän väistöön. Ympäristö täytyy ottaa myös huomioon pyöräillessä: päiväkotien ja tarhojen ympäristössä liikkuvien lasten liikennetaidot ovat vasta kehittymässä. Pyöräilijöiden täytyy koko ajan olla vuorovaikutuksessa muiden kulkijoiden kanssa.

Musiikin kuuntelu pyöräillessä kuulostaa ihanalta, mutta se ei aina ole sopivaa. Ainoastaan paikoissa, joissa muuta liikennettä ei ole, musiikin kuuntelu tai puhelimessa puhuminen on sopivaa. Liikenteen tarkkailu vaatii täydellisen keskittymisen. Musiikkia kuunnellessa ei välttämättä kuule lähestyvää autoa tai toista pyöräilijää. Tarkkailun lisäksi ennakointi on hyvä muistaa. Ennakoiva pyöräilijä ilmoittaa muille aikeistaan kääntyä käsimerkillä, kelloa soittamalla tai valitsemalla ajolinjan hyvissä ajoin taatakseen turvallisen ohituksen. Aikeistaan ilmoittamalla pyöräilijä takaa muidenkin mahdollisuuden ennakoida ja reagoida turvallisesti pyörään. Liikennettä ja keliä ennakoimalla vähennetään kaatumisia ja riskitilanteita. Pyörän päällä on hyvä muistaa että on parempi olla perillä turvallisesti kuin nopeasti. Ennakoiminen ja varominen harvemmin näkyvät edes matka-ajassa.

Pyörän kausihuolto – mitä pitää ottaa huomioon

Pyöräily on hyvin suosittu tapa liikkua paikasta toiseen: onhan se paitsi ympäristöystävällistä, myös hyvinvointia edistävää. Kun päivä alkaa töihin tai kouluun polkemisella, mieli virkistyy tehokkaasti. Jopa kymmenen minuutin mittainen pyöräily antaa aivan uutta energiaa, joka on arjen haasteissa aina tarpeen. Huolletulla pyörällä ajaminen on miellyttävää ja turvallista. Säännölliset huollot ovatkin tärkeä osa oman polkupyörän omistamista. Pyörä pitäisi huoltaa ainakin kerran vuodessa, jos se on käytössä ympäri vuoden. Useimmiten huolto tapahtuu kuitenkin syksyisin ennen pyörän laittamista talviteloille sekä keväisin ennen pyörän käytön aloittamista. Moni innokas polkija pyöräilee myös talvisin ja talvipyöräilykäytössä oleva menopeli on hyvä huoltaa ennen lumen tuloa.

Kaikki pyörän omistajat eivät ole syntyneet Pelle Pelottomiksi. Heille pyörän kokoaminen ja sen osien tunteminen sekä huoltaminen voi olla melkoinen työmaa, jonka salojen opettelu ei käy vaivatta tai välttämättä edes kiinnosta. Markkinoilla on monia erikoispyöriä, jotka ovat täynnä pieniä ja herkkiä osia. Jos pyörän huoltaminen ei ole mieluisa tehtävä tai tuntuu haastavalta, kannattaa luottaa ammattiosaajiin. Etenkin erikoispyörät tulisi huollattaa aina ammattiliikkeissä, jotta pyörän ominaisuudet eivät vaurioidu ja takuu pysyy voimassa. Mitä vähemmän vaihteita ja erikoisominaisuuksia, sitä helpompi pyörä on huoltaa itse. Tällaisia helppohoitoisia pyöriä ovat esimerkiksi monet vaihteettomat ja muutamavaihteiset kaupunkipyörät, esimerkiksi Helkaman suositut Jopot. Polkupyörää huoltaessa on syytä muistaa muutama oleellinen seikka.

Huolto aloitetaan pyörän pesulla

Polkupyörä tulisi pestä säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa, esimerkiksi kuraisen pyörälenkin jälkeen. Lian ei kannata antaa kerääntyä ketjuun ja rattaisiin, sillä se voi rikkoa pyörän toiminnan ja aiheuttaa vaaratilanteita. Pesun ohella pyörän runko ja muut osat tulisi käydä läpi ja tarkistaa, että kaikki on niissä kunnossa. Pesun voi tehdä sienellä ja miedolla pesuaineella kuten astianpesuaineella tai autoshampoolla. Seuraavaksi ketjuihin ja rattaisiin ruiskutetaan rasvaa liuottavaa ainetta ja annetaan sen vaikuttaa kymmenisen minuuttia. Saman voi tehdä myös lämpimällä tai kuumalla vedellä. Pyöräliikkeistä löytyy myös erikoistuotteita samaan tarkoitukseen. Oikein likaisiin ketjuihin ja rataksiin voi käyttää harjaa tai vahvempaa liuotinta. Pyörä huuhdellaan ja kuivataan rätillä.

Pesun jälkeen pyörän eri osat tarkastetaan huolellisesti. Kiekkojen puolaukset käydään läpi löystymisen varalta ja löystyneet puolat kiristetään. Renkaiden napalaakereiden kireys ja renkaiden yleiskunto tarkastetaan: rengas ei saa liikkua sivusuuntaan ja siinä pitää olla tasainen ja riittävä kulutuspinta. Kivet, lasinsirut ja muut roskat on hyvä poistaa renkaista huolellisesti. Seuraavaksi tarkistetaan keskiölaakeri eli polkimien keskellä oleva laakeri. Eri osien pultit ja ruuvit on niin ikään syytä tarkistaa ja kiristää tarvittaessa. Ohjaustangon ohjainlaakeri saattaa kaivata puhdistusta ja öljyämistä, joten sitäkin on vilkaistava. Myös jarrut ja jarrulevyt tarkastetaan: vääntymät korjataan ja jarrulevyt vaihdetaan tarvittaessa.

Öljyäminen viimeistelee kausihuollon

Vaihteellisissa pyörissä viimeisimpiä työvaiheita on vaihteiden tarkistaminen ja tarvittaessa kiristäminen. Vaihteistojen ruuveihin ei kannata kuitenkaan itse koskea, sillä ne harvemmin muuttavat paikkaansa. Vaihteiden säätämiseen riittää vaihdevipujen sormiruuvi. Vaijerin suojus otetaan irti ohjurista ja vaijerit vapautetaan niin, että ne ovat vain päistään kiinni. Vaijerit puhdistetaan rätillä ja öljytään. Öljyäminen on helpointa vetämällä pari tippaa öljyä sormien välissä vaijerien pituudelta. Ketjut ja takarattaat kuluvat käytössä ja ne tulisikin tarkistaa ainakin muutaman tuhannen kilometrin välein. Ketjun löystymän voi halutessaan mitata ketjumittarilla ja tehdä päätöksen vaihtamisesta sen mukaan. Ensimmäisen ketjunvaihdon voi hyvin teetättää liikkeessä.

Ketjujen kunnon tarkastuksen jälkeen ne tulisi rasvata kunnolla. Öljyn annetaan imeytyä puoli tuntia jonka jälkeen ylimääräinen rasva pyyhitään pois. Öljyä on hyvä ruiskuttaa muutaman kerran vuodessa myös vaijerien suojakuoriin, jotta vaihde- ja jarruvaijerit pystyvät liikkumaan niissä sujuvasti. Huollon lopuksi tarkistetaan vielä, että pyörä on suorassa ja pumpataan renkaisiin ilmaa niiden painesuositusten verran. Huoltaminen on myös hyvä aika tarkistaa omat varusteet. Paras tapa pumpata ilmaa renkaisiin on jalkapumppu, joten sen hankkiminen saattaa olla paikallaan. Etenkin lasten pyörissä satulan ja ohjaustangon korkeuden tarkistus, kiristys ja korkeuden säätö viimeistelevät huollon.

Polkupyöräily hyötyliikuntana

Pyöräily on tehokasta arki- ja hyötyliikuntaa ja sen hyötyjä voi listata kymmeniä. Pyöräillä kulkeminen työpaikalle tai kouluun kohentaa erinomaisesti kuntoa ja nostaa mielialaa. Autolla matkustamisen sijaan pyöräily on todella edullinen ja ekologinen vaihtoehto. Se sopii jopa nivelvaivaiselle, sillä pyöräillessä alaraajojen nivelet eivät rasitu. Ulkona pyöräillessä saa luontoelämyksiä. Alaraajojen tärkeät lihakset kuten pohje- ja reisilihakset vahvistuvat, kalorit palavat ja peppu kiinteytyy. Työpaikalle saapuessa ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa tai murehtia parkkimaksuista: pyörän voi jättää vaivattomasti pyörätelineeseen. Pyörän kanssa et juutu aamuruuhkaan, vaan voit polkiessa rauhassa käydä läpi aamun työjuttuja ja orientoitua uuteen työpäivään.Pyörän ajaminen on ihmisen perustaitoja – kerran opittuaan sitä ei enää unohda. Kuka tahansa siis voi aloittaa pyöräilyn! Jopa puolen tunnin mittainen päivittäisen pyöräilyn on osoitettu nostavan yleiskuntoa ja auttavan painonhallinnassa. Pyöräilyn avulla voi estää sydän- ja verenkiertosairauksia, sillä pyöräillessä verenkierto paranee ja sydän vahvistuu. Pian pyöräilyn aloittamisen jälkeen huomaat että työpäivät sujuvat paremmin ja olo on energinen pidempään. Hyötyliikuntana pyöräily sopii erityisesti heille, joilla ei ole töiden jälkeen aikaa erikseen lähteä kuntoilemaan. Pyöräilyn avulla voi helposti pudottaa kiloja. Alaraajan lihakset polttavat tehokkaasti kaloreita. Unohda siis dieetit ja paastot, hyppää satulaan!

Laadukkaat varusteet tekevät pyöräilystä miellyttävää

Nykyään pyöräilyn ei tarvitse olla harmaata ja tylsää. Pyöriä ja varusteita on tarjolla erinäköisiä, värisiä ja monilla erilaisilla ominaisuuksilla. Ensimmäinen ostos on aina pyörä ja se pitää valita käyttötarkoituksen mukaan. Valittavana on esimerkiksi hybridipyörä, maastopyörä, kaupunkipyörä, sähköpyörä ja maantiepyörä. Kaikki nämä sopivat hyötyliikuntaan, mutta niiden ominaisuudet vaihtelevat kuljettavan maaston mukaisesti. Pyöräilijän oman kunnon ja vaatimusten lisäksi pyörän valinnassa täytyy kuunnella ammattilaisten mielipidettä. Oikein valitulla ja pyörällä pyöräileminen on todella rattoisaa. Toinen tärkein varuste on kypärä, joka on halpa henkivakuutus liikenteessä. Kypärää valitessa täytyisi kiinnittää huomiota sen turvallisuuteen kypärän ulkonäön sijaan.Hyötyliikuntaa varten muita pakollisia varusteita on useita. Pyörään tarvitaan soittokello, jolla ilmoitat muille kaduilla liikkujille tulostasi. Etenkin talvisaikaan ja pimeällä ajettaessa pyörässä ja pyöräilijän vaatteissa täytyy olla heijastimet ja ajovalo. Lukko on hyvä olla jos pyörä pitää jättää parkkiin julkisilla paikoilla. Käsipumpulla pystyy tarvittaessa nopeasti pumppaamaan lisää ilmaa renkaisiin. Rengasraudat ja paikkarasia tarvitaan rengasrikkojen varalta nopeaan korjaukseen. Varasisäkumi tarvitaan erittäin pahoja rengasrikkoja varten ja se on hyvä olla jo valmiina kotona. Nestetasapainon ylläpitämiseen pyöräillessä kannattaa pitää mukana aina juomapulloa. Mukavuutta lisääviä varusteita ovat seisontajalka, satulasuoja sateen varalle, tavarakori tai satulalaukku ja vaikka jopa ajotietokone.

Pyöräilyn hyödyt saadaan irti oikealla ajoasennolla

Oikea ajotekniikka tekee pyöräilystä miellyttävää ja jakaa rasitusta tasaisesti koko keholle. Mukavassa pyöräilyasennossa ei kurotella tai ahtauduta pyörään. Kun poljin on ala-asennossa, polven pitää jäädä hieman koukkuun. Hartiat pidetään rentona alhaalla, kyynärnivelet hieman koukussa ja ranteet suorina. Tässä asennossa ylävartalon verenkierto toimii esteettömästi ja keho pystyy vastaanottamaan tien töyssyt paremmin. Ajaessa kallistutaan hieman eteenpäin, selkä on hieman pyöristynyt eteenpäin ja napaa painetaan kohti selkärankaa. Ohjaustangosta pidetään kiinni tukevasti mutta sitä ei puristeta. Niska ja pää ovat vartalon jatkeena suorina. Katse on suuntautunut eteenpäin tielle.Polkimia täytyisi pyörittää tasaisesti pienellä vaihteella, jotta keuhkot ja jalat eivät ylikuormittuisi ensimmäisessä ylämäessä. Isolla vaihteella ajaminen rasittaa jalkoja liikaa ja voimat loppuvat nopeasti. Jalkojen pitää ylläpitää tasaista pyörimistä eikä vain painaa poljinta alaspäin. Sujuva pyörittäminen onnistuu polkimiin kiinnitettävillä pyöräilykengillä tai varvaskoukuilla. Tällä tavalla polkeminen muuttuu sulavammaksi ja helpoksi. Normaalikuntoiselle sopiva pyöritysnopeus on yksi kierros joka sekunti. Pyöräily on loistava liikuntatapa, mutta muun liikunnan tavoin ennen ja jälkeen pyöräilyn on hyvä venytellä ja verrytellä, jotta lihakset eivät kipeytyisi. Pyöräpumpun avulla voi tehdä kotiin tullessa vaikka keppijumppaa!